onsdag 17 augusti 2011

Helande stickning


Färger är kul. Jag kan inte tänka mig ett liv eller ett hem där allt är vitt. Detta blev tydligt under vintern när jag började återhämta mig från min utmattningsdepression. Jag dök ner i garnkorgarna och började producera randiga sockor och jag som så många andra inte gillar att fästa en drös trådar fäste gladeligen tråd efter tråd. Resultatet blev dessa. Alla förutom de rosiga gjorda i varierande ullgarn efter en klassisk sockbeskrivning i boken "Vantar, mössor,sockor och sjalar" av Anita Gunnars. De rosiga är stickade efter en beskrivning från Garstudio. Det bra med dessa är att de är fullkomligt okomplicerade vad gäller mönster, det är ränderna som är kul. Sen frestades jag av Garnstudios sockmönster och stickade de röda och grå rosiga i Karisma.


Det  fanns inte bara ullgarn i korgarna utan också Alpacka. De resulterade i två flätstickade mössor.Färgklickar som blir sköna att bära till hösten och vintern.  
Det lila garnet kommer från Sandnesgarn och det gröna från Drops Garnstudio.   
                                                         
De ser lite fladdriga ut i kanten men blir fina när de placerats på skulten. Mönstret minns jag inte vart jag hittade. Lättstickade var de med två trådar och stickor nr 5.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar