onsdag 31 augusti 2011

Garnkorgen

Det var roligt och logga in på bloggen och upptäcka att två stycken varit på besök! Har tyckt att det är ett märkligt forum detta att lägga ut sina tankar och idéer i cyberrymden och inte veta om någon ser eller bryr sig. Men nu är jag fast. Det är så roligt att kunna dela med mig av det jag gör och ta del av det ni andra där ute gör. Synd bara att dygnet inte har fler timmar att bjuda på. En av mina besökare Avig&Räta har bla gjort ett par superfina Anundsjövantar och sjalen Stjärnhop. Jag gör också en egen variant av sjalen men den ligger just nu på botten av korgen och är inte på långa vägar lika fin. Nåja den kanske får ligga till sig lite.

Min korg var bara halvfull för ett tag sedan och jag skröt av att jag inte handlat något i garnväg utan bara stickat i restgarner. Jag hade dessutom som mål att sticka slut på stora delar av garnet. Men nu har där hänt något. Den är åter full. Och ganska vacker faktiskt. När jag tänker efter är det rent av deprimerande med en tom stickkorg. Ja.
Så er det.
Hmm... man kanske ska rota lite i den...
Hm .. korgen har visst redigerat sig lite fotografen till ära. Många trevliga ufon finns där. Den blå och grå i överkant är min variant av Sjärnhop. Mönstret kallas Irmensol och är hämtat från boken Usynlege trådar i strikkekunsten av Annemor Sundbö. En mycket intressant bok med ett kulturhistoriskt perspektiv på stickning som tar upp  bla symbolspråk och folktro.
Garnet är ett Evillagarn som går från grönt över lila, blått och vin, inköpt för några år sedan för att det var så fint.., samt ett  ljusgrått ullgarn som även det är ett ikke malätet garn. Den är lite blek stundtals men de mörkare kulörerna är på väg ut ur nystanet så jag kämpar på. Eller den ligger och mognar just nu..

1 kommentar:

  1. Precis sådär ska det se ut i garnlådan :) så ser det ut i mina. Så fin sjalen stjärnhop är, jag måste nog köpa boken: usynlige trådar
    Mvh Susanne

    SvaraRadera