måndag 19 september 2011

Förkylningsmåndag

Hemma från jobbet med en präktig förkylning. Något måste jag pyssla med ändå och därmed har min Honey Cowl färdigställts. Är jättenöjd! Artesanon är så mjuk och färgerna är härlig höstiga. Denna kommer att bli välanvänd! Fick förfrågan på förra veckans stickcafé om jag skulle göra en till men tyckte att en räcker när det finns så mycket annat som frestar. Bla alla mina ufon som ligger och väntar. Men - i garnkorgen finns två nystan Aracunia en blandning av merino ull, alpacka och silke i en fin grönmelerad färg. Så nu har jag börjat på en ny Honey Cowl men med ett annat mönster. (Bör kanske döpa om den.). Nu stickar jag ett mönster som heter Gåsögon som finns i boken "Gotländsk Sticksöm" (minns inte författarna). Efter tio varv tyckte jag mönstret såg alldeles galet ty och var nära att repa upp. Men som tur var upptäckte jag att framsidan finns på baksidan. Det blir så eftersom jag stickar runt på rundsticka eller så har jag helt enkelt tänkt bakockfram. Men det gör ju inget när det ändå blir rätt..                                                                                        


Ja så här blev den. Mönstret kommer inte helt till sin rätt när garnet är melerat men fin blev den.


Och såhär utvecklas den nya halsduken. Gåsögon påminner lite om björnbärsstickning, en variant av mosstickning men mycket finare tycker jag.

1 kommentar: